Retrobar-se a Taüll

Jordi Bonet va visitar Sant Climent de Taüll almenys en tres ocasions: durant el pelegrinatge amb la seva esposa i ceramista Huguette Bouchard, l’any 1961; tot sol, l’octubre de 1963 (inclús va intentar comprar-hi una propietat); i el 1968, acompanyat del seu amic poeta Claude Péloquin, autor dels textos gravats al mural del Grand Théâtre. 

Al llibre Jordi Bonet: le signe et la terre, l’arquitecte i novel·lista d’origen català Jacques Folch-Ribas hi escriu que «s’ha creat el vincle entre Taüll i Quebec. Bonet ha tornat enfortit, ennoblit per Taüll, pel retorn a les seves arrels».

Les referències als Pirineus catalans, i més explícitament a Taüll, es troben a la paret nord del mural, titulada La Mort. Escrit a Taüll, el següent poema de Péloquin ho posa de manifest:

«[…] Mai he sabut quina hora era
aquells Pirineus començaven a encongir-se
a esdevenir terrenals
a adoptar la mateixa luxúria que el paper del pessebre
vitalment… més enllà de tot vertigen
aquí ens dirigim a l’altra banda del precipici…
… aquí sabem …ens endinsem flotant… en el silenci […]»